A 10 legelterjedtebb kisvállalkozói marketing hiba 3.

 „Iránytű a vállalkozások fejlesztéséhez”* című cikksorozatunkban a marketing megjelenésétől kezdve, a marketing összetételén és buktatóinak bemutatásán át szeretnénk megismertetni az olvasót a marketing szerteágazó tulajdonságaival és megjelenési formáival.
—–

Az előző cikkeinkben megismerkedtünk már, több sűrűn előforduló marketing hibával, többek között az irreális költségvetés készítéssel, a türelmetlenséggel, a rossz marketing tanács használatával. A 10 leggyakoribb marketing mulasztás felsorolását folytatjuk.

  1. Csak az új ügyfelekre gondol

Sok vállalkozás számára sok esetben könnyebb eladni meglévő ügyfeleiknek, mint újaknak. Ügyeljen arra, hogy az emberek, akik vásároltak már korábban, ugyanolyan boldogok legyenek, mint azok az ügyfelek, akik éppen most vásároltak először. Hogyan valósítható ez meg? Beszéljen velük és figyeljen az ügyfelek visszajelzéseire. Leggyakrabban, ha egy meglévő ügyfél problémát vet fel a termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban, akkor igaza van. Nevezze azt piackutatásnak, vevői felmérésnek, vagy bármi másnak, amit akar.  A termék fejlesztése néha nem az, hogy valamilyen extra funkciót vagy trükköt adunk hozzá, hanem valami sokkal alapvetőbb dolgot. Vegyünk példát mobiltelefonokról, a gyártók egyre több kamerát, 3D-s képernyőt, virtuális valóságot, nagyobb képernyőket stb. adnak hozzá, amikor a legtöbb ember valójában azt akarja, hogy jobb akkumulátor-üzemidő legyen.

  1. Csak magáról beszél

„Mi vagyunk a legjobbak!” Nem, nem így vagy. Amennyiben az lenne, akkor nem kellene mondania.

„Harminc éve működünk!” Arra gondol, hogy egy versenytárs 20 éves, így kevésbé jó, mert tíz évvel fiatalabb, mint ön?

„Elkötelezettek vagyunk a kiemelkedő ügyfélszolgálat biztosításában!” Gondolja, hogy a versenytárs nem ugyanazt mondja?

Az ügyfelek nem hisznek ezekben. Ez a fajta marketing hiba általában akkor fordul elő, amikor az üzleti vállalkozáson belüli emberek elfelejtik, kire irányul a kommunikáció. Ahelyett, hogy az ügyfelekre gondolnának, magukra gondolnak. Az egyik legnehezebb dolog, amelyet az üzleti tulajdonosok elfogadhatnak, hogy nem ők a célközönség.

Hadd mondjak el titkot. Szomorú, de igaz, mégpedig, hogy az ügyfeleknek inkább nem kellene megvásárolniuk bármit, amit eladnak nekik. Az viszont tény, hogy a termék vagy szolgáltatás lehetővé teszi számukra, hogy valamit megtegyenek, amit egyébként nem tehetnek olyan egyszerűen. Nem érdekli, hogy harminc éve üzleti vállalkozással, hat irodájával vagy 100 alkalmazottal rendelkezik-e. Azt akarják tudni, hogy az, amit elad, javítja az életüket, bármilyen módon is definiálja a „jobbat”.

Tehát nem arról szól, hogy mit csinál ön, hanem arról, mit csinál értük.

  1. Nagyítón keresztül nézi a dolgokat

Nincs olyan ügyfél a bolygón, amely megtagadta volna az ön cégétől történő vásárlást, mert az utolsó üzenetében vesszőt használtunk pontosvessző helyett.

Ne várjon a tökéletesre, ugyanis tökéletes nem létezik. Ez nem azt jelenti, hogy közzé kell tennie bármit. A minőségi iránymutatások ok miatt léteznek.

A végrehajtás, a kézbesítés, az üzenet, a kreativitás stb. következetessége számít, és természetesen az ügyfelek is. Ámbár eljön az idő, amikor belekeveredünk a csökkenő hozam törvényébe. Senki más nem nézi ezt olyan közelről, mint ön. Csinálja, dolgozzon rajta és mikor szükséges akkor lépjen tovább a következő dologhoz. Természetesen mérnie kell az elérhetőséget, a hatékonyságot, stb., és ennek megfelelően kell a marketinget irányítania.

  1. Bármit másol, amit a verseny végez

Hacsak nincs átfogó bennfentes információs rendszere, nagyon valószínű, hogy bármi, amit lát a versenytársak a marketingjével kapcsolatban, csak egy része az általános taktikai tervüknek. Ellenben ezek eredményeként nem tudja, hogy mit csinálnak jobban, mint mások.

A verseny valószínűleg más üzleti modellt futtat, mint az öné. Lehet, hogy alacsonyabb költségekkel járnak, vagy különféle haszonkulcsokkal dolgoznak. Talán másképp finanszírozzák őket. Természetesen azt is feltételezhető, hogy nem egyedi módszert alkalmaznak, hanem valaki módszerét másolni próbálják.

  1. A marketing hibák elkerülése

A 10-es listán a 11-es pont.

Lehet, hogy a marketing nem olyan könnyű, de ez nem jelenti azt, hogy nehéznek kell lennie. Lehet, hogy nem a legeredetibb tanács, de a csapdák elkerülése érdekében a legjobb megoldás az, ha talál valakit, aki tudja, mit csinál. A legfontosabb az, hogy felismerjük, hogy nincs garantált recept. Minden marketing végrehajtása eltérő, mert minden üzlet különbözik. Kezdje az ügyfélközpontú gondolkodásmóddal, és koncentráljon a mérhető eredményekre, amelyek a kézzelfogható üzleti eredményhez kapcsolódnak, és jó induláshoz vezetnek.

Dél-Alföld vidéki, elsősorban hátrányos helyzetű területeinek (kis) vállalkozásaira, önálló emberi erőforrásaira, helyi önkormányzatokra és civil szervezetekre kívánjuk fókuszálni a kialakított marketingszolgáltatási csomagot.

A vidéki, kevésbé kedvező helyzetű térségek ötletgazdag vállalkozásainak is korszerű marketingismeretekre van szükségük, hogy a termékeiket, szolgáltatásaikat megfelelő nagyságú vevőkörhöz eljuttathassák. Fejlődőbb térségekhez hasonló evidens viszonyrendszereket itt ki kell építeni, fel kell kutatni a lehetséges partnereket. Sok esetben ezen reális igényt maguk a vállalkozások is nehezen ismerik fel, illetve, ha fel is ismerik, a marketingismeretek megszerzését bonyolult feladatnak tartják, idegenkednek tőle vagy szűkös forrásaikból nem áldoznak erre a területre a megtérülés feltételezett hiánya miatt. A vállalkozások így nem tudnak a meglévő helyzetükből, lehetőségeikből kitörni és ezt logikusan alá is tudják támasztani tudás- és forráshiányra hivatkozva.

A projekt abban kíván segíteni, hogy elérhető árfekvés mellett olyan differenciált tudásanyagot biztosítson, amelyben mind az üzleti ismeretek és az iskolázottság alacsonyabb szintjén lévők, mind a marketinget valamilyen szinten már gyakorlók új képességekhez jussanak. A projektet alkotó oktatási és médiaszolgáltatás révén a vállalkozások pszichés és kognitív képességeinek megfelelő módszertannal fejleszthetik a saját marketingképességeiket, illetve egy idő után akár saját lábra is állhatnak.

—–
* A VKB Nonprofit Kft. egy szociális szempontokat is figyelembe vevő vállalkozás, mely a hátrányos helyzetű területeken működő vállalkozások marketingtevékenységének megsegítésére fókuszál. A marketing csomag kidolgozása a Széchenyi GINOP-5.1.7-17-2018-00162 számú, a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretén belül finanszírozott, az EU és Magyarország Kormánya támogatásával valósul meg.

További információ, kapcsolatfelvétel:
VKB NKft.
Iránytű – vállalkozásfejlesztési program

(X)
ESZA Európai Unió Európai Szociális Alap infoblokk_also_ESZA_EU-2-1