A vállalkozásnál fontos a marketingcélok meghatározása

 „Iránytű a vállalkozások fejlesztéséhez”* című cikksorozatunkban a marketing megjelenésétől kezdve, a marketing összetételén és buktatóinak bemutatásán át szeretnénk megismertetni az olvasót a marketing szerteágazó tulajdonságaival és megjelenési formáival.
—–

Minden nagyszerű marketingterv középpontjában stratégiai és egyértelmű marketing célok listája áll.

A marketing célok, a márka által meghatározott célok. Felvázolják a marketing csapat szándékait, világos iránymutatást adnak a csapat tagjai számára a követéshez, és információkat nyújtanak a vezetők számára a felülvizsgálathoz és támogatáshoz. A marketing célok a marketing stratégia, döntő részét képezik. Meghatározott célok nélkül egy márka csak küzd a tervei elérésével, mert nem lesz világos, mit akar tenni. Egyértelmű tervre van szükség ahhoz, hogy tudja, mit fog tenni, és azt, hogyan tervezi.

Tehát, ha olyan marketingstratégiát dolgoz ki, amely rendelkezik vízióval, de hiányzik a marketing célok konkrét listája, akkor használja ezt az útmutatót a tervek fejlesztéséhez és frissítéséhez. Nagyobb valószínűséggel fogja elérni céljait, ha azokat meghatározza, körvonalazza és összeállítja a mérhető marketing célok világos listájába.

Az első lépés az, hogy kiválasztja a marketing célokat. A marketing célok hasznos listájának elkészítésének első lépése a stratégia lehetőségeinek áttekintése.

Noha számos célkitűzés felvázolható a marketingterveiben, a leggyakrabban használt marketingpéldák közül néhány, a következő célokat tartalmazza. Vegye figyelembe a márka színvonalát és helyzetét, és válasszon ki kettő vagy három marketingcélt, amelyre összpontosít.

Példa marketing célokra:

Hirdesse az új termékeket vagy szolgáltatásokat.

Amennyiben a közelgő tervek között új ajánlatok bevezetése is szerepel, akkor marketing céljainak tartalmaznia kell, ezen új termékek és szolgáltatások népszerűsítését.

Feltéve, hogy márkája nem rendelkezik nagy online lábnyommal, akkor marketingterve lehet a keresőmotor-optimalizálás elindítása és a láthatóság növelése a keresőmotorok rangsorában, valamint a közösségi média platformjain.

Új ügyfelek megcélzását célul akkor választhatja, ha már rendelkezik hűséges ügyfélkörrel, de szeretné azt kibővíteni és új közönséget, ügyfeleket elérni.

Tartsa meg meglévő ügyfeleit, ahelyett, hogy az új ügyfelek megszerzésére összpontosítana.

Építsen márkatudatosságot, ha márkája új vagy csak kicsi közönség számára ismert, az egyik marketingcél, amelyre összpontosíthat, az lehet, hogy kibővíti elérhetőségét, így minél több ember megismerheti a márkáját.

Fejlessze a márkahűséget, ugyanis, ha a közönség már ismeri a márkáját, érdemes lehet nemcsak a tudatosság, hanem a márka mélyebb vonzerejére és hűsége fokozására összpontosítani.

Növelje az értékesítést és/vagy a bevételt, hiszen, amikor termékeket vagy szolgáltatásokat értékesít, akkor érdemes lehet koncentrálnia arra, hogy több ilyen ajánlatot értékesítsen. Ez az egyik marketing célkitűzés, amely növeli a bevételt és a vállalkozásba beérkező pénzmennyiséget.

Növelje a profitot. Ez a marketing célkitűzés különbözik az eladások és a bevételek növelésétől, mivel a profitot más eszközökkel is növelheti, mint hogy többet értékesít. Ez a célkitűzés magában foglalhatja a költségek csökkentését, továbbá, ha több olyan tételt értékesít, amelynek magasabb haszonkulcsa van, vagy más olyan változtatásokat, amelyek növelik a profitot (ami nem feltétlenül növeli a bevételt).

Nyisson új piacok felé. Ezt úgy teheti, hogy amennyiben márkája már ismert vagy sikeres egy adott iparágban vagy földrajzi területen, érdemes lehet bővülnie a piacon vagy nyitnia egy új célpiac felé.

Növelje a piaci részesedését. Ahelyett, hogy új területre nőne fel, érdemes bővíteni a lábnyomát a jelenlegi piacon. Ez a cél elősegíti, hogy több elérhető ügyfelet szerezzen az iparágban vagy a földrajzi helyen.

Elgondolkodtató lehet Ön számára ez a lista, és öt, tíz vagy akár az összes marketing stratégiát szeretné kiválasztani. Fontos azonban megjegyezni, hogy a marketing célok listájának viszonylag rövidnek kell lennie. Szánjon időt arra, hogy egyszerre két-három célra összpontosít, majd készítsen olyan terveket, amelyekkel később újra visszatérhet és összpontosíthat más célokra.

Dél-Alföld vidéki, elsősorban hátrányos helyzetű területeinek (kis) vállalkozásaira, önálló emberi erőforrásaira, helyi önkormányzatokra és civil szervezetekre kívánjuk fókuszálni a kialakított marketingszolgáltatási csomagot.

A vidéki, kevésbé kedvező helyzetű térségek ötletgazdag vállalkozásainak is korszerű marketingismeretekre van szükségük, hogy a termékeiket, szolgáltatásaikat megfelelő nagyságú vevőkörhöz eljuttathassák. Fejlődőbb térségekhez hasonló evidens viszonyrendszereket itt ki kell építeni, fel kell kutatni a lehetséges partnereket. Sok esetben ezen reális igényt maguk a vállalkozások is nehezen ismerik fel, illetve, ha fel is ismerik, a marketingismeretek megszerzését bonyolult feladatnak tartják, idegenkednek tőle vagy szűkös forrásaikból nem áldoznak erre a területre a megtérülés feltételezett hiánya miatt. A vállalkozások így nem tudnak a meglévő helyzetükből, lehetőségeikből kitörni és ezt logikusan alá is tudják támasztani tudás- és forráshiányra hivatkozva.

A projekt abban kíván segíteni, hogy elérhető árfekvés mellett olyan differenciált tudásanyagot biztosítson, amelyben mind az üzleti ismeretek és az iskolázottság alacsonyabb szintjén lévők, mind a marketinget valamilyen szinten már gyakorlók új képességekhez jussanak. A projektet alkotó oktatási és médiaszolgáltatás révén a vállalkozások pszichés és kognitív képességeinek megfelelő módszertannal fejleszthetik a saját marketingképességeiket, illetve egy idő után akár saját lábra is állhatnak.

—–
* A VKB Nonprofit Kft. egy szociális szempontokat is figyelembe vevő vállalkozás, mely a hátrányos helyzetű területeken működő vállalkozások marketingtevékenységének megsegítésére fókuszál. A marketing csomag kidolgozása a Széchenyi GINOP-5.1.7-17-2018-00162 számú, a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretén belül finanszírozott, az EU és Magyarország Kormánya támogatásával valósul meg.

További információ, kapcsolatfelvétel:
VKB NKft.
Iránytű – vállalkozásfejlesztési program


Ezt a tartalmat támogatott formában helyeztük el. A Szerkesztőség.hu tartalom kihelyezéséről és a tartalomszolgáltatásról bővebben itt:
Támogatott tartalom
ESZA Európai Unió Európai Szociális Alap infoblokk_also_ESZA_EU-2-1